Słuchanie

Słuchanie to nie to samo co słyszenie!

Słyszenie to:

-automatyczny i pasywny proces

-fizjologiczny odbiór dźwięku

-często odbywa się w sposób nieświadomy

Słuchanie to:

-wyuczona umiejętność komunikacyjna

-proces psychologiczny w którym: odbierasz wiadomości, nabierasz im znaczenie i wysyłasz informacje zwrotne

-jest realizowane w sposób świadomy

Wyróżniamy 3 etapy słuchania:

  1. Odbieranie – nastawienie się na otrzymanie wiadomości, zwrócenie uwagi.
  2. Nadawanie znaczenia – dotyczy tego, jak inni rozumieją wiadomość. Znaczenie zależy od ludzi którzy słuchają, a nie od treści słów.
  3. Reagowanie – kończy interakcję między rozmówcą a słuchaczem. Słuchasz może przekazać jak odebrał słowa mówcy.

Wyróżniamy 3 typy słuchania:

  1. Słuchanie poznawcze – kiedy chcemy się czegoś dowiedzieć np. na wykładzie albo jak pytamy koleżanki do którego fryzjera chodzi.
  2. Słuchanie oceniające – krytyczne analizowanie znaczeń i wartości przekazywanych przez mówcę. Celem słuchacza jest ocena faktów, opinii czy stwierdzeń.
  3. Słuchanie empatyczne – wymaga koncentracji na uczuciach oraz postawach mówcy. Nie polega na zbieraniu informacji dla własnej potrzeby, a na ujrzeniu i odczuwaniu świata tak jak ma to w zwyczaju druga osoba. Polega na ujrzeniu i odczuciu świata jak rozmówca, zaoferowania zrozumienia, wsparcia lub lepszego poznania drugiej osoby.

Jak dobrze słuchać?

SŁUCHAJ AKTYWNIE

-zadawaj pytania, udzielaj informacji zwrotnych i parafrazuj, po to aby lepiej zrozumieć rozmówcę

SŁUCHAJ EMPATYCZNIE

-„wejdź w buty” swojego rozmówcy

SŁUCHAJ OTWARCIE

-nie oceniaj, nie osądzaj, nie szukaj winnych

SŁUCHAJ ŚWIADOMIE

-porównuj usłyszane treści z wiedzą jaką posiadasz i bądź uważny na to, czy przekaz werbalny jest spójny z przekazem niewerbalnym