
Temat zajęć: Czym jest empatia?


Cel zajęć: Rozwinięcie umiejętności rozumienia emocji – swoich i innych osób – oraz kształtowanie postawy życzliwości i współczucia.

Przebieg zajęć: Na początku porozmawialiśmy o tym, jak się dziś czujemy

Zagraliśmy w zabawę integracyjną, żeby się rozruszać i lepiej poznać

Wspólnie zastanawialiśmy się, czym jest empatia i jak można ją okazywać

Dzieci próbowały rozpoznawać emocje innych osób na podstawie mimiki i obrazków

Ostatnim zadaniem było odgadnięcie, dlaczego ktoś może czuć daną emocję, np. smutek, złość czy radość

Czego się nauczyliśmy: Lepiej rozumiemy, że każdy może czuć inaczej

Wiemy, że empatia pomaga w przyjaźni i we wspólnych zabawach

Uczyliśmy się słuchać i rozumieć innych, nawet jeśli myślimy inaczej

Grupy 7-10 lat i 8-10 lat

Temat zajęć: Nie dokuczam!



Cel zajęć: Uświadomienie, czym jest dokuczanie, jakie ma skutki emocjonalne i jak reagować, gdy ktoś dokucza nam lub innym.

Przebieg zajęć: Rozpoczęliśmy od rozmowy o emocjach i tym, co dziś czujemy

Omówiliśmy, czym jest dokuczanie i w jakich sytuacjach może się pojawiać

Uczestnicy dzielili się swoimi historiami związanymi z dokuczaniem

Wspólnie zastanawialiśmy się, dlaczego ludzie dokuczają i co czują wtedy obie strony

Stworzyliśmy listę pomysłów, jak reagować, gdy ktoś nam dokucza lub widzimy, że ktoś inny cierpi


Czego się nauczyliśmy: Rozumiemy, że dokuczanie może bardzo zranić

Wiemy, jak reagować w trudnych sytuacjach i jak pomagać innym

Zrozumieliśmy, że każdy zasługuje na szacunek i życzliwość

Grupy 13-17 lat

Cel zajęć: Pomóc uczestnikom zatrzymać się na chwilę i zastanowić: co lubię, co mnie męczy, w czym jestem dobry/a i jakie wartości są dla mnie ważne. Nie „kim mam być”, ale „kim JA chcę być”.


Przebieg zajęć: Ćwiczenie „Moje 3 mocne strony” – grupa dopowiadała swoje obserwacje

Karta pracy „To mnie zasila / to mnie wyczerpuje”

Mini-rozmowy w parach o tym, jak podejmujemy decyzje – z presji czy z wyboru

Tworzenie mapy „Moja ścieżka” – od tego, gdzie jestem, do tego, gdzie chcę być


Czego się nauczyliśmy: Zyskaliśmy większą świadomość siebie i swoich potrzeb

Zrozumieliśmy, że mamy prawo chcieć czegoś innego niż rówieśnicy

Dowiedzieliśmy się, że ścieżka życiowa to proces, a nie jeden wybór na całe życie

Odkryliśmy, że warto opierać decyzje na własnych wartościach, a nie tylko na oczekiwaniach innych
