Relacje z TUS

IV tydzień listopada 2025

Grupa 7–8 lat wtorek
🎯 Temat: Jak rozmawiać, żeby się zrozumieć
🧠 Cel: Poznanie podstaw komunikacji oraz tego, co pomaga i co utrudnia wzajemne zrozumienie.
💬 Przebieg:
Zaczęliśmy od rozmowy o tym, co dziś czujemy. Następnie dzieci zastanawiały się, czym jest komunikacja i co jest potrzebne, by dobrze się porozumieć. Omawialiśmy elementy, które ułatwiają, a także te, które przeszkadzają w rozmowie. Na koniec dzieci zagrały w grę pozwalającą wykorzystać nowe umiejętności w praktyce.
🌱 Czego się nauczyły:
Lepszego rozumienia rozmówcy, uważności podczas rozmowy oraz świadomego budowania kontaktu.
 
Grupa 9–11 lat wtorek
🎯 Temat: Uważne słuchanie
🧠 Cel: Rozwijanie umiejętności aktywnego i uważnego słuchania.
💬 Przebieg:
Po rundce o samopoczuciu uczestnicy opowiadali, czym według nich jest uważne słuchanie. Zagraliśmy w krótką grę ćwiczącą tę umiejętność, a następnie rozmawialiśmy o tym, co ułatwia, a co utrudnia słuchanie innych.
🌱 Czego się nauczyli:
Zrozumienia znaczenia uważności, ćwiczenia koncentracji na rozmówcy oraz rozwijania empatii.
 
Grupa 7–10 lat środa
🎯 Temat: Uważne słuchanie
🧠 Cel: Uświadomienie roli uważności i koncentracji podczas rozmowy.
💬 Przebieg:
Zaczęliśmy od rozmowy o emocjach. Następnie uczestnicy opowiadali, czym jest dla nich uważne słuchanie. Krótka gra pozwoliła przećwiczyć tę umiejętność, po czym omówiliśmy trudności i pomocne wskazówki związane z rozmową.
🌱 Czego się nauczyły:
Lepiej słuchać innych, rozpoznawać przeszkadzacze i korzystać z prostych sposobów na poprawę komunikacji.
 
Grupa 10–12 lat środa
🎯 Temat: Konflikty
🧠 Cel: Poznanie natury konfliktów i sposobów ich konstruktywnego rozwiązywania.
💬 Przebieg:
Spotkanie rozpoczęliśmy rundką o emocjach. Następnie rozmawialiśmy o tym, czym są konflikty i jakie mogą mieć przyczyny. Omawialiśmy różne reakcje na nieporozumienia, podkreślając te, które są najbardziej pomocne.
🌱 Czego się nauczyły:
Lepszego rozumienia konfliktów, rozpoznawania ich źródeł oraz wybierania konstruktywnych sposobów reagowania.
 
Przedszkolaki czwartek
🎯 Temat: Jak przegonić burzowe chmury?
🧠 Cel: Rozpoznawanie trudnych emocji i poznanie prostych sposobów radzenia sobie z nimi.
💬 Przebieg:
Dzieci wysłuchały opowiadania o „burzowych chmurach” symbolizujących trudne emocje. Każde stworzyło własną chmurkę ☁️ i nakleiło wokół niej sposoby radzenia sobie – oddechy, rozmowę, przytulenie, odpoczynek.
🌱 Czego się nauczyły:
Że trudne emocje są naturalne, mijają i można na nie wpływać dzięki prostym technikom.
 
Grupa 9–10 lat czwartek
🎯 Temat: Gra integracyjna „Kim jestem?”
🧠 Cel: Wzmacnianie integracji, autoprezentacji oraz komunikacji w grupie.
💬 Przebieg:
Na początku dzieci kolorowały kartę pracy według własnych upodobań, a następnie krótko się przedstawiały. Potem zagraliśmy w grę „Kim jestem?” 🃏, w której poprzez zadawanie pytań uczestnicy próbowali odgadnąć swoją postać.
🌱 Czego się nauczyły:
Przełamywania nieśmiałości, zadawania trafnych pytań, współpracy oraz uważności na innych.
 
Grupa 14–17 lat piątek
🎯 Temat: Emocje
🧠 Cel: Rozwijanie świadomości emocjonalnej oraz poznanie sposobów radzenia sobie z różnymi emocjami.
💬 Przebieg:
Zaczęliśmy od rundki dotyczącej samopoczucia i wydarzeń z ostatniego tygodnia. Następnie kontynuowaliśmy temat emocji poprzez zmodyfikowaną grę „Państwa–Miasta” — z kategoriami takimi jak: emocje, sposoby radzenia sobie, rzeczy poprawiające humor czy trudne cechy.
🌱 Czego się nauczyli:
Refleksji nad własnymi emocjami, poznania strategii radzenia sobie, wymiany doświadczeń oraz otwierania się na rozmowę o uczuciach.
 
Grupa 10-12 piątek
🎯 Temat: Emocje tego tygodnia
🧠 Cel: Pogłębienie rozumienia swoich emocji oraz swobodne dzielenie się uczuciami 😇
💬 Przebieg: Zaczęliśmy od rozmowy o tym, co dziś czujemy. Następnie dzieci zastanawiały się czym są podstawowe emocje. Potem, zadaniem uczestników było wypisanie jakie wydarzenia z minionego tygodnia wywołały u nich dane emocje. Na koniec omówiliśmy rolę dostrzegania swoich emocji w kontekście radzenia sobie z nimi.
🌱 Czego się nauczyli: Lepiej rozumieją swoje emocje oraz oraz swobodniej komunikują swoje odczucia.