Poradnia dla dzieci
Bydgoszcz, Rumia, Reda, Gdynia
Psychoterapia indywidualna dla dzieci i młodzieży – Czym jest i czemu służy?
Jest to forma wsparcia, która pomaga młodym osobom radzić sobie z trudnościami emocjonalnymi, psychicznymi i społecznymi.
W trakcie terapii dziecko lub nastolatek spotyka się z doświadczonym psychologiem, który w atmosferze zaufania i akceptacji pomaga im lepiej zrozumieć siebie, swoje uczucia oraz wyzwania, z którymi się mierzą.
Celem psychoterapii indywidualnej jest wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego, wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami życiowymi.
Terapia dostępna jest dla dzieci i młodzieży z takich miast jak Bydgoszcz, Rumia, Reda oraz Gdynia.
Psychoterapia indywidualna dla dzieci i młodzieży w naszej placówce może pomóc w:
- Radzeniu sobie z lękiem, depresją i stresem – wspieramy młode osoby w zrozumieniu i wyrażaniu emocji oraz w radzeniu sobie z napięciem i presją, której mogą doświadczać w szkole, w domu czy w relacjach rówieśniczych.
- Rozwiązywaniu problemów behawioralnych i szkolnych – pomagamy dzieciom i młodzieży z trudnościami w nauce, koncentracji, zachowaniu czy relacjach z innymi.
- Budowaniu zdrowych relacji interpersonalnych – rozwijamy umiejętności komunikacyjne, empatię oraz zdolność do budowania i utrzymywania relacji z rówieśnikami i dorosłymi.
- Pracy nad traumami i trudnymi doświadczeniami – wspieramy proces zdrowienia po trudnych wydarzeniach, takich jak rozwód rodziców, strata bliskiej osoby czy przemoc.
Diagnoza dla dzieci oraz wczesne wspomaganie rozwoju pozwalają na jeszcze lepsze dopasowanie formy pomocy do indywidualnych potrzeb młodego człowieka.
Zaletą psychoterapii, którą realizuje nasza poradnia dla dzieci jest to, że psycholog prowadzi zarówno indywidualne sesje terapeutyczne, jak i grupowe zajęcia rozwojowe.
Dzięki temu młodzi pacjenci mogą korzystać z wszechstronnego wsparcia, łączącego korzyści płynące z pracy indywidualnej oraz dynamiki grupowej.
Taka integracja pozwala na pełniejsze zrozumienie problemów dziecka czy nastolatka oraz na rozwijanie umiejętności w bezpiecznym i wspierającym środowisku.
Czym jest Treningu Umiejętności Społecznych?
Program Treningu Umiejętności Społecznych dla dzieci i młodzieży jest dostosowany do wieku i rozwoju uczestników, koncentrując się na rozwijaniu umiejętności społecznych w sposób odpowiedni dla ich potrzeb i możliwości. Ten rodzaj programu ma na celu wspieranie dzieci i młodzieży w nauce skutecznej komunikacji, rozwiązywania konfliktów, budowania relacji i radzenia sobie z trudnościami społecznymi.
W ramach działań, które realizuje nasza poradnia dla dzieci dostępna jest diagnoza dla dzieci oraz wczesne wspomaganie rozwoju, które często stanowią uzupełnienie treningu umiejętności społecznych i pozwalają jeszcze skuteczniej wspierać rozwój młodych uczestników.
Z oferty mogą korzystać również dzieci i młodzież z miast, takich jak Bydgoszcz, Rumia, Reda czy Gdynia, gdzie prowadzimy zajęcia i konsultacje psychologiczne.
Oto niektóre elementy charakterystyczne dla programu Treningu Umiejętności Społecznych dla dzieci i młodzieży:
Nauka podstawowych umiejętności społecznych: Program kładzie nacisk na naukę podstawowych umiejętności społecznych, takich jak słuchanie, mówienie w sposób zrozumiały, wyrażanie swoich myśli i uczuć, zadawanie pytań i rozumienie innych osób. Dzieci i młodzież uczą się również odczytywać sygnały niewerbalne, takie jak mowa ciała i wyrazy twarzy.
Rozwijanie empatii i empatycznego zachowania: Program skupia się na rozwijaniu zdolności do empatii i rozumienia perspektywy innych osób. Dzieci i młodzież uczą się identyfikować i rozumieć emocje innych, a także wykazywać empatię i współczucie w różnych sytuacjach.
Trening rozwiązywania problemów i radzenia sobie z konfliktami: Program pomaga dzieciom i młodzieży w nauce strategii rozwiązywania problemów i skutecznego radzenia sobie z konfliktami. Uczą się identyfikować problemy społeczne, generować różne rozwiązania, oceniać ich skuteczność i podejmować odpowiednie działania.
Ćwiczenia praktyczne i role-play: Program często obejmuje praktyczne ćwiczenia i role-play, w których dzieci i młodzież mają możliwość praktykowania nowych umiejętności społecznych w kontrolowanym środowisku. Mogą to być symulacje różnych sytuacji społecznych, takich jak nawiązywanie przyjaźni, rozwiązywanie konfliktów czy wyrażanie opinii.
Współpraca z rówieśnikami: Programy dla dzieci i młodzieży często promują współpracę i interakcję z rówieśnikami. Dzieci mają okazję uczyć się od siebie nawzajem, dzielić się swoimi doświadczeniami i rozwiązywać problemy w grupie.
Programy Treningu Umiejętności Społecznych dla dzieci i młodzieży, które realizuje nasza poradnia dla dzieci są zazwyczaj prowadzone przez specjalistów, takich jak psycholodzy, pedagodzy czy też trenerzy TUS. W ramach ich działań możliwe jest skorzystanie z usług jak diagnoza dla dzieci oraz wczesne wspomaganie rozwoju, co pozwala na kompleksowe podejście do wspierania rozwoju społecznego i emocjonalnego.
Nasze programy dostępne są dla dzieci i młodzieży z różnych regionów, w tym z Bydgoszczy, Rumii, Redy i Gdyni – w lokalizacjach, gdzie prowadzimy zajęcia w ramach poradni dziecięcej.
Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR)
Wczesne wspomaganie rozwoju to forma specjalistycznego wsparcia skierowana do dzieci od momentu wykrycia nieprawidłowości rozwojowych do rozpoczęcia nauki szkolnej. Jego celem jest jak najwcześniejsze zidentyfikowanie trudności oraz stymulowanie rozwoju dziecka poprzez indywidualnie dobrane działania terapeutyczne. Zajęcia prowadzone są przez zespół specjalistów – psychologów, logopedów, pedagogów i terapeutów. Dzięki wcześnie wdrożonej pomocy możliwe jest ograniczenie skutków opóźnień i wspieranie dziecka w osiąganiu pełnego potencjału.Diagnoza dla dzieci
Diagnoza dla dzieci to pierwszy krok w rozpoznaniu trudności emocjonalnych, poznawczych, społecznych lub rozwojowych. Obejmuje kompleksową ocenę funkcjonowania dziecka, która może dotyczyć m.in. uwagi, pamięci, zachowania, mowy, emocji czy relacji z rówieśnikami. W naszej poradni diagnozy przeprowadzane są przez wykwalifikowanych psychologów, pedagogów i innych specjalistów, którzy dobierają odpowiednie narzędzia diagnostyczne i formy pracy. Diagnoza pomaga lepiej zrozumieć potrzeby dziecka i wskazać optymalną formę terapii – np. psychoterapię, TUS czy wczesne wspomaganie rozwoju.
Dla kogo są zajęcia TUS?
Trening Umiejętności Społecznych jest dla wszystkich dzieci i młodzieży w wieku od 5 do 17 lat, które chcą poszerzyć swoje umiejętności społeczne. Zajęcia grupowe pomagają im rozwijać umiejętności interpersonalne, takie jak komunikacja, empatia, rozwiązywanie konfliktów, budowanie relacji, wycofanie społeczne czy trudności w regulowaniu emocji (np. złości, lęku). Diagnoza dla dzieci oraz wczesne wspomaganie rozwoju, które zapewnia nasza poradnia dla dzieci mogą stanowić uzupełnienie treningu i wspierać całościowy rozwój emocjonalny i społeczny uczestników.
Z programu korzystają dzieci i młodzież z różnych regionów, w tym z Bydgoszczy, Rumii, Redy i Gdyni, gdzie prowadzimy zajęcia oraz oferujemy specjalistyczne wsparcie.
Taka forma zajęć polecana jest również dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i ADHD.
Zajęcia grupowe TUS dają dzieciom następujące możliwość:
Zajęcia grupowe Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) dla dzieci mogą dostarczyć im wiele korzyści. Oto kilka z nich:
Rozwinięcie umiejętności komunikacyjnych: Poprzez udział w zajęciach TUS, dzieci mają okazję doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne. Uczą się wyrażać swoje myśli i uczucia w sposób jasny i zrozumiały, słuchać uważnie innych, zadawać pytania i prowadzić konwersacje.
Budowanie relacji i przyjaźni: Zajęcia grupowe TUS stwarzają środowisko sprzyjające nawiązywaniu kontaktów i budowaniu relacji z innymi dziećmi. Dzieci mają okazję pracować razem, współdziałać, rozwiązywać problemy i odkrywać wspólne zainteresowania. To pomaga w budowaniu przyjaźni i wzmacnianiu więzi społecznych. Nasza poradnia dla dzieci zapewnia również dodatkowe formy wsparcia, które mogą wspomagać efekty uczestnictwa w zajęciach TUS.
Zwiększenie pewności siebie: Poprzez regularne uczestnictwo w zajęciach TUS, dzieci zyskują większą pewność siebie w sytuacjach społecznych. Ćwiczenia praktyczne i role-play pozwalają im na eksperymentowanie z nowymi umiejętnościami i stopniowe pokonywanie lęku przed interakcją z innymi ludźmi.
Uczenie się empatii i rozumienia innych: Zajęcia TUS promują rozwijanie umiejętności empatii i rozumienia perspektywy innych osób. Dzieci uczą się rozpoznawać i reagować na emocje innych, co sprzyja budowaniu zdrowych i wspierających relacji między nimi. Przed rozpoczęciem treningu możliwa jest diagnoza dla dzieci, która pomaga lepiej dostosować program do indywidualnych potrzeb.
Radzenie sobie z konfliktami: Programy TUS dla dzieci często obejmują naukę rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny i pozytywny. Dzieci uczą się identyfikować przyczyny konfliktów, wyrażać swoje potrzeby i zdobywać umiejętności negocjacji i kompromisów.
Poszerzanie repertuaru umiejętności społecznych: Zajęcia TUS dla dzieci obejmują różnorodne tematy i umiejętności, takie jak asertywność, wyrażanie uznania, radzenie sobie z krytyką czy rozwijanie umiejętności przywództwa. Dzieci mają okazję poznać różne strategie i techniki, które mogą być przydatne w różnych sytuacjach społecznych. Uzupełnieniem treningu może być także wczesne wspomaganie rozwoju, zwłaszcza dla młodszych dzieci, które potrzebują dodatkowego wsparcia w rozwoju emocjonalnym i społecznym.
Z oferty korzystają dzieci i młodzież z różnych miast, jak Bydgoszcz, Rumia, Reda i Gdynia, gdzie prowadzimy zajęcia w lokalnych placówkach. Wszystkie te korzyści wynikające z udziału w zajęciach grupowych TUS mogą znacznie przyczynić się do rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci, poprawiając ich relacje z innymi oraz wpływając pozytywnie na ich samoocenę i pewność siebie.
Program terapii obejmuje naukę następujących umiejętności społecznych:
zaprzyjaźniania się,
słuchania,
zadawania pytań,
odmawiania,
prowadzenia dyskusji,
reagowania na krytykę w sposób społecznie akceptowalny,
wyrażania krytyki.
Zajęcia grupowe TUS stwarzają dzieciom okazje do:
nabycia umiejętności na kontrolowane rozładowywanie napięcia emocjonalnego i fizycznego,
rozumienia przeżywanych emocji i nazywania ich,
wzmocnienia koncentracji uwagi i ćwiczenia tej umiejętności,
pohamowania swoich spontanicznych reakcji lub nabrania społecznie akceptowanych wzorców,
przeżycia pozytywnych doświadczeń w grupie rówieśniczej, tak by odtwarzać je też potem, poza grupą terapeutyczną,
poprawy samooceny.
