Strona główna » Słuchanie
Słuchanie
Słuchanie to nie to samo co słyszenie!
Słyszenie to:
-automatyczny i pasywny proces
-fizjologiczny odbiór dźwięku
-często odbywa się w sposób nieświadomy
Słuchanie to:
-wyuczona umiejętność komunikacyjna
-proces psychologiczny w którym: odbierasz wiadomości, nabierasz im znaczenie i wysyłasz informacje zwrotne
-jest realizowane w sposób świadomy
Wyróżniamy 3 etapy słuchania:
- Odbieranie – nastawienie się na otrzymanie wiadomości, zwrócenie uwagi.
- Nadawanie znaczenia – dotyczy tego, jak inni rozumieją wiadomość. Znaczenie zależy od ludzi którzy słuchają, a nie od treści słów.
- Reagowanie – kończy interakcję między rozmówcą a słuchaczem. Słuchasz może przekazać jak odebrał słowa mówcy.
Wyróżniamy 3 typy słuchania:
- Słuchanie poznawcze – kiedy chcemy się czegoś dowiedzieć np. na wykładzie albo jak pytamy koleżanki do którego fryzjera chodzi.
- Słuchanie oceniające – krytyczne analizowanie znaczeń i wartości przekazywanych przez mówcę. Celem słuchacza jest ocena faktów, opinii czy stwierdzeń.
- Słuchanie empatyczne – wymaga koncentracji na uczuciach oraz postawach mówcy. Nie polega na zbieraniu informacji dla własnej potrzeby, a na ujrzeniu i odczuwaniu świata tak jak ma to w zwyczaju druga osoba. Polega na ujrzeniu i odczuciu świata jak rozmówca, zaoferowania zrozumienia, wsparcia lub lepszego poznania drugiej osoby.
Jak dobrze słuchać?
SŁUCHAJ AKTYWNIE
-zadawaj pytania, udzielaj informacji zwrotnych i parafrazuj, po to aby lepiej zrozumieć rozmówcę
SŁUCHAJ EMPATYCZNIE
-„wejdź w buty” swojego rozmówcy
SŁUCHAJ OTWARCIE
-nie oceniaj, nie osądzaj, nie szukaj winnych
SŁUCHAJ ŚWIADOMIE
-porównuj usłyszane treści z wiedzą jaką posiadasz i bądź uważny na to, czy przekaz werbalny jest spójny z przekazem niewerbalnym





